21 کتبر 2022- در این مطالعه از موش‌ها برای ارزیابی چگونگی تأثیرگذاری سبک زندگی - خوردن غذاهای چرب در مقابل سالم و ورزش در مقابل عدم تحرک- بر متابولیت‌های فرزندان استفاده شد. نتایج این تحقیق که به صورت آنلاین در مجله دیابت منتشر شده است، راه‌های جدیدی را برای تعیین اینکه چگونه ورزش مادر و پدر، سلامت متابولیک فرزندان را بهبود می‌بخشد، ارائه کرد.

دکتر لوری گودیر از مرکز دیابت جاسلین و دانشکده پزشکی هاروارد که این مطالعه را رهبری کرده است، گفت: متابولیت ها موادی هستند که از تجزیه ی غذاها، داروها یا مواد شیمیایی یا بافت چربی یا ماهیچه های خود بدن، ساخته  و یا استفاده می شوند، این فرآیند که متابولیسم نامیده می شود، انرژی و مواد مورد نیاز را برای رشد، تولید مثل و حفظ سلامتی تولید می کند. متابولیت ها می توانند به عنوان نشانگرهای بیماری، به ویژه برای دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی عمل کنند.

به گفته ی محقق ارشد این مطالعه، دکتر کریستین استنفورد، محقق فیزیولوژی و زیست شناسی سلولی از مرکز پزشکی  Wexnerدر کالج پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو، متابولیت های بافتی به متابولیسم کلی از جمله متابولیسم گلوکز یا اسیدهای چرب و در نتیجه متابولیسم سیستمیک کمک می کنند. ما قبلاً نشان داده ایم که ورزش کردن والدین سلامت فرزندان را بهبود می بخشد. متابولیت های بافت و سرم نقش اساسی در سلامت ارگانیسم دارند، اما این که چگونه ورزش والدین بر بافت و متابولیت‌های سرم فرزندان تأثیر می‌گذارد، هنوز بررسی نشده است. این داده‌های جدید به درک این موضوع که چگونه ورزش مادر و پدر، بر بهبود سلامت متابولیک فرزندان تاثیر می گذارد، کمک می‌کند.

سایر مطالعات به ارتباط رژیم غذایی نامناسب والدین با ابتلای فرزندان به دیابت نوع 2 و اختلال در سلامت متابولیک آنها اشاره کرده اند. در این مطالعه، محققان اثرات مفید تمرینات ورزشی والدین را با وجود تغذیه پرچرب، بر سلامت متابولیک فرزندان، بررسی نمودند.

آن‌ها از متابولومیک هدفمند – مطالعه ی متابولیت‌ها - برای تعیین تأثیر ورزش کردن مادر و پدر و ترکیب ورزش مادر و پدر بر پروفایل متابولیت‌های کبدی، ماهیچه‌های اسکلتی و سرمی فرزندان استفاده کردند.

دکتر استنفورد، گفت: ما مدت‌هاست که به نقش ورزش کردن والدین بر بهبود سلامت متابولیک فرزندان علاقه مند بودیم. این داده‌ها به درک ما از مکانیسم‌های اثرگذاری ورزش والدین بر سلامت فرزندان کمک نمود. این مطالعه نشان داد که تمام اشکال ورزش والدین باعث بهبود متابولیسم گلوکز کل بدن در فرزندان در بزرگسالی می‌شود و پروفایل متابولومیک سرم، ماهیچه و کبد فرزندان نشان می‌دهد که ورزش والدین اثرات گسترده‌ای را بر تمام کلاس‌های متابولیت‌ها در تمام این بافت‌ها در فرزندان دارد.

پرفسور گودیر گفت: هر گونه بینشی در مورد اینکه چگونه این متابولیت های بافتی می توانند تنظیم شوند می تواند به ما در درک نحوه عملکرد متابولیسم در بافت ها کمک کند و ایده هایی برای سودمندی یا بهبود متابولیسم گلوکز یا اسیدهای چرب در بافت ها ارائه دهد. این در نهایت می تواند به توسعه ابزار یا اهداف درمانی جدید برای بهبود متابولیسم منجر شود.

مطالعات آتی نقش ویژه ورزش را برای میانجی گری این متابولیت ها و تعیین نقش آنها در بهبود سلامت فرزندان، به ویژه در عضلات و کبد، روشن خواهد کرد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/10/221021132747.htm